IV Krajowe Seminarium Etnomuzykologiczne ” Muzyka tradycyjna i miasto”

Obserwowana w ostatnich latach intensyfikacja obecności tradycyjnej muzyki wsi w niemal wszystkich większych ośrodkach miejskich w Polsce skłoniła nas do ukierunkowania refleksji etnomuzykologicznej kolejnego Krajowego Seminarium Etnomuzykologicznego w stronę problematyki z tą obecnością związanej. Dwie kategorie połączone w temacie –„muzyka tradycyjna” i „miasto” – wskazują na ich ścisły wzajemny związek – nie tylko hic et nunc, ale także w perspektywie historycznej. O ile znaczenie tej drugiej, niezależnie od czasu, nie budzi wątpliwości i jest jasno określone normami administracyjno-prawnymi, o tyle pierwsza – w perspektywie czasowej, a także w zależności od przyjętej definicji – nie jest już tak oczywista i wymaga każdorazowo dookreślenia.

ADRES:
Instytut Muzykologii UW, Warszawa,
ul. Krakowskie Przedmieście 32, klatka C, Sala Narożna

PROGRAM SEMINARIUM:

Sobota 16 kwietnia 2016

10.00-10.10 – Przywitanie uczestników seminarium (dr Tomasz Nowak)
10.10-10.40 – prof. Zbigniew Przerembski Muzyka tradycyjna w staropolskim mieście
(wykład otwierający)

Sesja I – prowadzenie: dr Tomasz Nowak
10.40-11.00 – Ewelina Grygier Muzyka: miasta czy muzyka w mieście? Folklor w repertuarze muzyków ulicy
11.00-11.20 – dr Weronika Grozdew-Kołacińska: „Do tańca i do różańca” – funkcje muzyki tradycyjnej dziś
11.20-11.40 – dr Tomasz Rokosz: Współczesne formy funkcjonowania tradycyjnej polskiej muzyki w przestrzeni miasta
11.40-11.55 – dyskusja

11.55-12.15 – przerwa

Sesja II – prowadzenie: dr Łukasz Smoluch
12.15-12.35 – Anastasiya Niakrasava: Adaptacje wiejskiej muzyki w mieście i ich legitymizacja
12.35-12.55 – dr Michael Young: Performatywne podejście do miejskiej kultury ludowej: strategia i polityka „dziedzictwa” Domu Tańca a zespoły pieśni i tańca
12.55-13.15 – Marta Derejczyk: Muzyka tradycyjna we Wrocławiu – aktualne dolnośląskie inicjatywy badawcze i popularyzatorskie
13.15-13.30 – dyskusja

13.30-13.45 – przerwa
Sesja III – prowadzenie: Gabriela Gacek
13.45-14.05 – dr Grzegorz Dąbrowski: Współczesna muzyka ludowa? Rozważania na podstawie doświadczeń empirycznych na przykładzie powiatu trzebnickiego (Dolny Śląsk)
14.05-14.25 – Malwina Kołt: Mecenat kopalniany. Górniczy zespół o niegórniczym repertuarze
14.25-14.55 – dr Magdalena Szyndler: Pieśni ludowe Śląska Cieszyńskiego i ich znajomość wśród dzieci i młodzieży. Cieszyn-Trójwieś. Badania własne
14.55-15.10 – dyskusja

15.10-16.10 przerwa obiadowa

Sesja IV – prowadzenie: dr Mariusz Pucia (sesja równoległa)
16.10-16.20 – Iwona Wylęgała: Archiwalne nagrania audio Muzeum Śląska Opolskiego – materiał do badań naukowych oraz działań edukacyjnych
16.20-16.40 – Jacek Jackowski: Pieśń w wielkim mieście czyli przegląd największych archiwów, kolekcji i zbiorów nagrań dokumentalnych polskiej muzyki tradycyjnej
16.40-17.00 – Lidia Anna Biały: Z mikrofonem przez rzeszowską wieś – dzieje muzyki ludowej w Polskim Radiu Rzeszów
17.00-17.15 – dyskusja

Sesja V – prowadzenie: Dorota Majerczyk (sesja równoległa)
16.10-16.20 – Antoni Malczak: Ochrona i upowszechnianie muzyki tradycyjnej w działalności Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu – przykłady dobrych praktyk
16.20-16.40 – Monika Kurzeja: Na Sądecczyźnie, Podhalu, Spiszu, Orawie, Pogórzu i Ziemi Krakowskiej – badania terenowe i dokumentacja muzyki tradycyjnej
16.40-17.00 – Gabriela Gacek: Muzyka Kliszczaków w krzywym zwierciadle? Uwagi o Suicie łętowsko-tokarskiej ZPiT Ziemia Myślenicka
17.00-17.15 – dyskusja

17.15-17.30 – przerwa

17.30-18.30 – wprowadzenie do warsztatów śpiewu i tańca „górali polskich” (Dorota Majerczyk)
19.00 – warsztaty śpiewu i tańca z muzyką góralską („Siwy Dym”, ul. Puławska 378, Warszawa)

ZAPISY NA WARSZTATY: etnomuzykologia.polska@gmail.com

Niedziela 17 kwietnia 2016

10.00-11.00 – walne zebranie Stowarzyszenia „PSE”

11.00-11.15 – przerwa kawowa

Sesja VI – prowadzenie: dr Weronika Grozdew-Kołacińska
11.15-11.35 – dr Łukasz Smoluch: Miasto jako przestrzeń dla tradycji muzycznych polskiej diaspory na przykładzie Ułan-Ude, Stambułu i Sydney
11.35-11.55 – Katarzyna Wińska: Kolędowanie w Kijowie w kontekście bardzo współczesnych nastrojów i przemian w społeczeństwie ukraińskim
11.55-12.15 – Dawid Martin: Keroncong Tugu – muzyczne dziedzictwo portugalskojęzycznej społeczności dawnej Batawii
12.15-12.35 – Justyna Kotarska: Akustyka w projektowaniu rozwoju metropolii. Przykład Londynu i Warszawy
12.35-12.55 – dyskusja

12.55-13.15 – przerwa kawowa

Sesja VII – prowadzenie: dr Tomasz Rokosz
13.15-13.35 – dr Agata Kusto: O repertuarze miejskim w praktyce muzycznej lubelskiej wsi. Do badań nad repertuarem lubelskich muzykantów w II poł. XX wieku
13.35-13.55 – dr Mariusz Pucia: Śpiew religijny – ludowy? Wzajemne wpływy zbiorów pisanych oraz lokalnej praktyki wykonawczej
13.55-14.15 – Julita Charytoniuk: Komu „Oskara”? – o śpiewaczkach z Podlasia oraz ich repertuarze
14.15-14.30 – dyskusja

14.30 – podsumowanie i zakończenie seminarium